Vinsko selo „Šipčanik“
Podgorica, Crna Gora
Konkurs za idejno
arhitektonsko i urbanističko rešenje
III nagrada
Autori:
Branislav Mitrović, dia
Jelena Kuzmanović, m.arch
Pavle Stamenović, dia
Miloš Paunović, dia
Ivana stamatović, dia
Marija Jakić, dia
Sonja Radović, dia
Projektant
Jelena Perović, dia
Projektovano: 2009.
Ključni pojmovi. Početne teze.
VINO,UZGAJANJE VINA/GROŽĐA
prolazak kroz vinograde, scenografija
landscape, tačke, zadržavanja
PROIZVODNJA PRODUKCIJA VINA
(proces nastajanja vina, berba, obrada...
Kako to prikazati?, muzej?)
SKLADIŠTENJE VINA
Iskladištenje vina pod posebnim uslovima,
temperature... postojeći TUNEL ŠIPČANIK
PRMOVISANJE / PREZENTOVANJE VINA
kako se sve prezentuje vino,
dizajn flaša, čaša, etikete, degustacija, ritual, prodaja
KONZUMACIJA VINA
ISPIJANJE VINA
UŽIVANJE U VINU
Irestoran, bar, WINE, SPA... I
Tema. Ideja.
Znak u prostoru. Brdo vizuelno dominira vinogradima i cijelim Cemovskim poljem, i time
predstavlja reperni punkt u predjelu prekrivenom vinogradima. Takva eksponirana tačka
ima za resurs vojničko postrojenje koje se više ne koristi, te snažan tunelski koridor
koji penetrira celo brdo. U savremenom trenutku, ceo kompleks u vlasništvu je vinarije
Plantaže. Ako su Plantaže brend, možda najznčajniji i najuspješniji crnogorski brend,
takvom brendu potreban je znak u prostoru. Ti zasjeci i ti tuneli upravo su bili motiv i
inspiracija da se kao odgovor kreira adekvatan prostorni znak i simbol korporativne
moći Plantaža.
Priča o vinu. Karakter vinskog podruma u velikoj meri odlikuje i sam projekat. Osvajanje
utrobe brda, ne samo da je princip zatečen na datoj lokaciji, već je u samoj tradiciji
proizvodnje i konzumacije/degustacije vina upravo pećina, stena, podrum kao ambijent;
mir, senka, hladovina kao atmosfera. Autori ovog projekta nastojali su da karakter i
atmosferu vinskog podruma transponuju u jednu savremenu dinamičnu strukturu koja
svojom volumetrijom formira snažan prodor kroz brdo, time omogućujući konforan,
zasjenčen, prijatan ambijent, zaštćen od letnje žege.
Vreme i mesto. Obzirom na klimatske karakteristike podneblja i lokacije, autori su
željeli da omoguće komfor boravka, kako u letnjim, vrelim uslovima, kada ovo
arhitektonsko rešenje omogućava protok vazduha i ugodnost senke, tako i zimi, kada
obezbeđuje zaštitu od kiše.
Proces. Početnu konceptualizaciju i pozicioniranje ideje obelježila je promišljanje odnosa brda i kompleksa; prirodnog i arhitektonskog. Imamo prirodni resurs- kako reagovati, da li oponašati tradicionalne sklopove, te oblikovati tradicionalnu ambijentalnu celinu kao tvrdjavu na vrhu brda ili mimikrijom, strukturama nalik zidovima, međama, pratiti padinu brda?
Kao optimalan i najubedljiviji prostorni stav istaklo se rešenje koje nije ni jedno, ni
drugo, medutim poseduje karakteristike oba- odluka da se brdo proseče omogućava
dinamičan višenamenski prostor, atraktivan i savremen u izrazu; to rešenje čuva sliku,
prizor brda među vinogradima, a ipak označava ga i podcrtava snagom linearnosti. Kao
suplement tom prostornom simbolu, vrtačama u kamenu rešeni su svi oni programi koji
traže vizuru, a ne želi ih se eksponirati.
